Een logo is een afbeelding die een bedrijf of organisatie weergeeft. Ook een bedrijfsnaam kan in een logo voorkomen. Soms bestaat het logo alleen uit de bedrijfsnaam. Die wordt dan op een bepaalde manier weergegeven door het gebruik van specifieke lettertypes, vormen en kleuren. Een bedrijf of onderneming kan niet zonder een logo.
Waarom heb je een logo nodig? Iedere ondernemer wil dat de markt weet dat zijn bedrijf bestaat. Toekomstige klanten moeten kennisnemen van de producten en diensten die zijn bedrijf levert. Door een herkenbaar logo in te zetten, herkent de klant de bedrijfsnaam of het product. Daar gaat het bij een logo om. Herkennen, onthouden en kopen. De naam van een bedrijf en het logo samen zijn het gezicht van elke onderneming.
Hoe kom je aan een logo? Voor het ontwerpen van een logo, schakel je een design studio in. Hier werken professionele designers. Een designer is een graficus die een concept uitwerkt in beeld. Hij vertaalt jouw visie of idee over je bedrijf naar een beeldmerk door van je bedrijfsnaam of tekst een vorm of afbeelding te maken. Het een hangt nauw samen met het ander. Bij een goed design of ontwerp vormen beelden, kleuren en teksten een samenhangend geheel.
Een goed logo is gemakkelijk te herkennen Een logo dat opvalt door het gebruik van een opvallende kleur of combinatie van kleuren, kun je beter onthouden. Een logo met een verrassende vorm of een afwijkend lettertype, trekt ook de aandacht. Bij sommige ondernemingen past een opvallend logo. Maar pas op voor een overdaad aan creativiteit en kies altijd een logo dat bij jouw onderneming past. Te gekke kleuren en opvallende details zijn niet altijd geschikt.
Wat straalt jouw logo uit? Een logo roept een gevoel op of vertelt een heel kort verhaal. Bij vrolijk gekleurde ballonnen denk je aan een feestje, een jubileum of misschien wel aan de kermis. Dat maakt ballonnen geschikt in een logo voor bijvoorbeeld een feestzaal, een speeltuin of een attractie. Voor een begrafenisonderneming zijn ballonnen minder geschikt. Een logo met een goed design geeft een je klant een gevoel dat aansluit bij het product of de dienst die jouw onderneming levert. Bij de identiteit van jouw bedrijf. |