Yespoint
Image default
Zakelijke dienstverlening

UX UI – twee afkortingen, twee ontwerpers

Of je er nu wel of geen weet van hebt, alles draait om je gebruikerservaring. Ofwel je User Experience en afgekort is dat UX UI staat voor User Interface. Die ervaring hebben we in het dagelijkse leven maar ook in de digitale wereld. Eigenlijk zijn product en dienst ontworpen naar aanleiding van drie factoren:

• gebruikersgedrag ten opzichte van dienst of product

• informatie-zoekgedrag van gebruiker

• beleving van gebruiker

Het mag duidelijk zijn dat de perceptie van design een grote rol speelt bij UX. Want die bepaalt mede die drie factoren.

UX designer, wat doet die nou?

Deze professional ontwerpt een prettige gebruikerservaring. Hij doet dat door voorkeuren, behoeften en meningen van gebruikers van een product of service te verzamelen en te benutten. 

UX UI is dat niet dubbelop?

Zeker niet. En het verschil moet eerst even duidelijk worden. User Experience is UX UI staat voor User Interface. Die gaat hand in hand met UX maar is er dus niet gelijk aan:

• UI richt zich op datgene wat gebruikers zien en benutten (interface, grafisch of gemaakt met programmeertalen)

• UX richt zich op gebruikersgemak met benadrukking van analyse en sociale relaties

De UI designer zit ‘dichter’ op het scherm. Die checkt het ontwerp van het product en probeert een eerste visuele impressie van gebruikers positief te beïnvloeden. Zo weet je of de app of website naar de zin van gebruikers is. Een UX designer echter is meer bezig met het navigatiecomfort van een website. Die probeert emoties en sensaties los te weken bij de gebruiker. Dit betekent:

• een UI designer heeft te maken met het visuele stuk van de interface

• een UX designer heeft te maken met de handelingen en navigatie van de gebruiker

• een UI designer bepaalt de richting van de user journey

• een UX designer bepaalt de processen en acties die het gebruik beïnvloeden

Wat moet een UX designer in huis hebben?

Drie vaardigheden dient elke UX ontwerper aan boord te hebben:

• creativiteit

• empathie

• een goed luisterend oor

Zonder die vaardigheden kan hij de context van gebruikers niet goed begrijpen.

Welke vaardigheden moet een UI ontwerper hebben?

• inzichten in esthetiek

• inzichten in ontwerpprincipes

• kennis van consumer branding

• consistentiedrang

Samenwerking UX UI

Wanneer er een UX-ontwerper en een UI-ontwerper binnen een organisatie zijn, is samenwerken van groot belang. Je ziet dan ook wel dat iemand zowel het UI- als ook het UX-traject verzorgt. Bij twee ontwerpers bepaalt de UX-designer hoe de gebruikersinterface moet worden ingericht en werken. De UI-designer houdt zich bezig met het visuele, de ‘looks’ van de interface. Voortdurende communicatie tussen beide ontwerpers leidt uiteindelijk tot een gebruikersinterface die een supergoede smoel heeft en tegelijk heerlijk efficiënt en ook intuïtief werkt. 

Twee bazen bedienen voor designers van UX UI?

Geconstateerd wordt dat UX-design aan het vervagen is. De designer wordt een beetje heen en weer getrokken. Aan de ene kant zou hij de belangen van de eindgebruiker moeten verdedigen. Aan de andere kant moet hij ook omgaan met de organisatie die steeds meer aandacht opeist van de gebruiker. Dit is het grote probleem van de conversie. Moet conversie een tool zijn om de customer journey te optimaliseren? Een prangende UX UI vraag.